zondag 5 december 2010

De uitdrukking van een kauri

Soms lijk ik net een ekster, aangetrokken door alles wat glimt. Mijn verzameling kauri’s is daar een voorbeeld van. Prachtige stevige porseleinachtige schelpen, een genot om naar te kijken. De grootte van volwassen schelpen varieert van ongeveer één tot ruim tien centimeter.





Cypraea tigris

Cypraeidae is de officiële benaming voor deze tropische zeeslakken. Deze schelpen zijn eeuwenlang als betaalmiddel gebruikt, de Cypraea moneta dankt (zie hiernaast) hieraan haar naam. VOC-schepen sloegen soms tienduizenden kauri’s in om de slavenhandel ermee te kunnen betalen. Om die reden wordt er een enkele keer nog een kauri gevonden op de Zeeuwse stranden, afkomstig van VOC-schepen die voor de kust vergaan zijn.
De enige kauri die ik ooit op het strand vond, siert de kop van deze blog. Het is een onooglijk schelpje, aangetast door weer en wind. Geen idee welke soort het betreft, maar de vindplaats is Cyprus en ik ben eraan gehecht.
Kenmerkend voor de kauri is de onderkant die aan een mond met al dan niet kleine tandjes doet denken. De uitdrukking vind ik soms agressief, zielig maar ook wel vrolijk. Zo heeft iedere schelp zijn eigen gezicht.


Lurea isabella

Erosasia helvola helvola

Cypraea tigris

Erosasia poraria

Erosasia erosa

Pustularia bistrinotata

Lyncina argus

Lyncina talpa

Mauritia arabica

Leporicypraea mappa mappa 'panerythra'

Erosaria lamarckii

Lyncina vitellus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten