dinsdag 7 december 2010

Schitterend glas

Onlangs moest ik in CODA in Apeldoorn zijn voor een bijeenkomst over provinciaal collectiebeleid. Vlakbij de bibliotheek stuitte ik in een park op een kunstwerk van glas en staal. De foto hiernaast is waarschijnlijk in de zomer genomen. De ochtendzon scheen laag door het versplinterde glas. De bedoeling of betekenis van het kunstwerk was mij totaal onduidelijk, maar ik vond het licht door het glas wel mooi schitteren.
Thuisgekomen maar eens gezocht of ik meer te weten kon komen over dit kunstwerk.
Het blijkt om een folly te gaan van de Apeldoornse beeldend kunstenaar en ontwerper Tirza Verrips.
Een folly is eigenlijk geen kunstwerk maar een bouwwerkje dat geen enkel ander doel dient dan decoratie, een gekkigheidje zoals de Engelsen zeggen.
Tirza blijkt overigens een man te zijn, hoewel zijn naam anders doet vermoeden. De folly vind je in het kleinste parkje van Apeldoorn, een driehoekig grasveldje met wat bomen.
Als je nog eens toevallig, ik zou er niet voor omrijden, langs het Beekpark wandelt weet je nu wat je daar ziet.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten